FANDOM

Thrash metal on metallimusiikin tyylilaji, joka sai alkunsa sekä Kaliforniassa että Englannissa 1980-luvun alussa. Sen syntymiseen vaikutti huomattavan paljon englantilaisen metallin uusi aalto, New Wave of British Heavy Metal (NWOBHM), johon yhdistettiin hardcore punkin raivo ja nopeus. Näin siitä kehittyi musiikin tyylisuuntaus, jolle on ominaista nopea tempo ja raskaat kitarariffit. Thrash metal oli suosituimmillaan 1980-luvulla ja 1990-luvun alussa.

Thrash on englantia ja tarkoittaa romuttaa, piestä, sivaltaa tai antaa selkään. Tyylilajin nimi thrash metal on toistuvasti kirjoitettu kirjoissa, lehdissä ja keskusteluissa virheelliseen muotoon trash metal, roskametalli.

Thrash metalin syntyhistoria Muokkaa

Yhtenä ensimmäisistä thrash (metal) -yhtyeistä on pidetty vuonna 1978 perustettua englantilaista crust punk -yhtyettä Amebix, joka sekoitti hardcore punkin heavy metaliin. Myöhemmistä seuraajista Sepultura, Neurosis, Napalm Death ja Deviated Instinct ovat vannoneet Amebix-yhtyeen nimiin. Sepultura ja useat brasilialaiset yhtyeet ovat myös 1980-luvulta 2000-luvulle asti kertoneet yhdeksi esikuvakseen suomalaiset hardcore punk -yhtyeet Terveet Kädet ja Rattus. Amebix sai runsaasti vaikutteita muun muassa yhtyeiltä Motörhead, Black Sabbath, Killing Joke ja Crass. Englantilaisen uuden metallimusiikin soundia toteutti tavallaan levyillään myös tuottaja Mike Stone, jonka hardcoreenkin vivahtavilla tuotoksilla saattoi olla merkitystä lajityyppiin.

Venomin albumi Black Metal antoi nimen toiselle metallin tyylilajille, mutta sillä oli myös suuri vaikutus thrash metalin syntyyn, tosin ensimmäisenä varsinaisena thrash metal -julkaisuna pidetään yleisesti Metallican esikoisalbumia (Kill 'Em All vuodelta 1983).

Merkittäviä sysäyksiä thrash metalin kehityksessä tapahtui vuosina 1984-1986, kun thrash metal -yhtyeet eri puolilla maailmaa julkaisivat ensialbumeitaan. Yhdysvalloissa Anthraxin Fistful of Metal (ja erityisesti sen thrash metal -ylistyslaulu "Metal Thrashing Mad") Slayerin EP Haunting the Chapel, esikoisalbumi Show No Mercy ja kakkosalbumi Hell Awaits, Exoduksen Bonded By Blood sekä Megadethin Killing Is My Business... And Business is Good! olivat uranuurtajajulkaisuja, jotka näyttivät thrash metalin kehityssuunnan moneksi vuodeksi eteenpäin.

Saksassa Kreator ja Sodom tarjosivat thrash metalin raskainta antia ensilevyillään Endless Pain ja Obsessed By Cruelty, kun taas Brasiliassa Sepulturan EP Bestial Devastation lähenteli jo death metalia.

Varsinaisen thrash metalin kärjen 1980-luvun puolivälissä muodostivat musiikkilehdistön yhteisnimellä "thrash metalin neljä suurta" kutsumat Metallica, Anthrax, Slayer ja Megadeth, jonka laulaja-kitaristi Dave Mustaine aikoinaan soittikin Metallicassa. Nimitys "neljä suurta" johtui lähinnä yhtyeiden korkeista profiileista ja menestyksekkäistä albumeista suhteutettuna tyylilajin marginaalisuuteen. Kukin yhtye julkaisi vuosina 1986-1987 albumin, joka jäi merkkiteoksena thrash metalin historiaan: Master Of Puppets (Metallica), Reign in Blood (Slayer), Peace Sells... But Who's Buying? (Megadeth) ja Among the Living (Anthrax). Yhtyeiden menestys jatkui 1990-luvun alkupuolelle saakka, jolloin thrash metal alkoi vähitellen lähestyä valtavirran musiikkityylejä. Vaikka yleisesti yhtyeiden radiosoittoaika oli vähäistä, esimerkiksi Yhdysvalloissa Anthrax myi kultaa vuonna 1988 (EP I'm the Man), kun taas Metallican ja Megadethin ensimmäiset platinalevymyyntiin oikeuttaneet luvut rikkoutuivat jo vuosina 1988 (Master of Puppets) ja 1992 (Countdown to Extinction). Nelikosta kenties raskainta thrash metalia ja selvästi valikoivalle yleisölle soittaneen Slayerin menestyksen takuuna sen sijaan olivat fanaattisten kannattajien täyttämät konserttisalit kaikkialla, mihin yhtye ikinä keksikään mennä kiertueillaan.

Muita hieman matalamman profiilin ja pienemmän levymyynnin yhtyeitä olivat 1990-luvun taitteeseen mennessä muun muassa Exodus, kanadalainen Voivod, muun muassa Anthrax-jäsenten sivuprojekti S.O.D. sekä yhdysvaltalaiset Dark Angel ja Testament. Vaikka edellä mainittujen yhtyeiden levymyynti ja näkyvyys eri medioissa oli pienempi kuin "neljällä suurella", niiden musiikillinen anti genrelle oli vähintään yhtä merkittävä.

Erästä thrash metalin tyylisuuntausta, ns. "teutonithrashiä" muokkasivat saksalaisten "kolme suurta" Destruction, Kreator ja Sodom vuosina 1985-1989. Saksalaisten yhtyeiden työ omalla maaperällään oli merkittävää, koska saksalainen underground- ja metallimusiikkiliike oli hyvin vastaanottavainen uusille musiikkityyleille ja yhtyeille. Kun yhdysvaltalaiset thrash metal -yhtyeet käytännössä taistelivat olemassaolostaan koko 1980- ja 1990-luvun, saksalaisten virkaveljien ei tarvinnut huolehtia radiosoitosta, levymyynnistä tai musiikin poliittisesta korrektiudesta läheskään samassa mittakaavassa. Albumit myivät tarpeeksi, konserttisalit olivat täysiä ja metallimaailman yhteisöllisyyden ansiosta keskinäinen kilpailu oli terveellä pohjalla. Saksalaisten yhtyeiden musiikki olikin uskaliaampaa ja laulut ja sanoitukset vihaisempia kuin yhdysvaltalaisten yhtyeiden. Saksalaisessa thrash metalissa olikin paljon death metalin piirteitä. Saksan thrash metal -vaikutteet levisivät myös nopeasti ympäröiviin, lähinnä germaanisen kielialueen maihin.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki