FANDOM

10000fists

Albumin kansikuva.

Ten Thousand Fists on amerikkalaisen heavy metal -yhtye Disturbedin kolmas studioalbumi. Se julkaistiin 20. syyskuuta 2005, ja siitä tuli toinen Disturbedin perättäinen debyyttialbumi Billboard 200 -listan kärjessä. Ensimmäisellä viikollaan albumi myi yli 239 000 kopiota. Albumi on myynyt platinaa ja se oli bändin toinen listaykkönen Uudessa-Seelannissa.

Ten Thousand Fists on ensimmäinen yhtyeen albumi, jossa John Moyer oli basistina. Hän korvasi Steve "Fuzz" Kmakin kun tämä erotettiin yhtyeestä. Albumi oli bändin kolmas ja viimeinen yhteistyö aikaisemman tukipilarinsa, tuottaja Joohnny K:n kanssa. Albumi oli myös ensimmäinen, jossa Disturbedin maskotti, The Guy, esiintyy kansikuvassa. Koko vartalo hänestä näytetään "Land of Confusion" -singlen musiikkivideossa.

Ten Thousand Fists oli yhtyeen toiseksi myydyin albumi Yhdysvalloissa vuonna 2010 noin 1,9 miljoonalla myydyllä kopiollaan. Kärkipaikkaa piti yhä The Sickness, bändin debyyttialbumi, yli 4,6 miljoonalla kopiollaan. Albumi oli omistettu Dimebag Darrellille, joka kuoli vuotta aiemmin.

Edistyminen Muokkaa

16. kesäkuuta 2005 albumin nimi julkaistiin bändin nettisivuilla. Myöhemmin samassa kuussa julkaistiin myös kappaleluettelo. Kappale "Guarded" julkaistiin radioasemille kesäkuun lopussa. Laulaja David Draiman sanoi, että kappaleen julkaisemisen taka-ajatuksena oli albumin edistäminen. Hän sanoi: "(kappale) laitettiin sinne vain kiihottamaan kaikkien ruokahalua. Se on yksi levyn aggressiivisimpia kappaleita, vain muistuttaakseen kaikille, keitä me olemme ja mistä tulemme."

Ensimmäinen single, "Stricken", julkaistiin 25. heinäkuuta 2005. 19. elokuuta Nathan Coxin ohjaama singlen musiikkivideo julkaistiin Warner Bros. Recordsin nettisivuilla. Musiikkivideo kuvattiin samassa hylätyssä sairaalassa, missä osa vuoden 1984 kauhuelokuvan A Nightmare on Elm Street kohtauksista oli kuvattu. Varhain elokuussa virallinen mainonta pääsi mainostamaan albumia. Pätkä ohjelmistoa lähetettiin tietyille vastaanottajille, jotka välittivät sen edelleen muille vastaanottajille. Kun ohjelmisto oli kiertänyt 250 000 vastaanottajalla, toinen single, "Ten Thousand Fists", avattiin. Heinäkuun alussa 2006 kolmas single "Land of Confusion" (alun perin Genesiksen kappale) julkaistiin yhdessä Todd McFarlanen ohjaaman animoidun musiikkivideon kanssa.

Teemat Muokkaa

Laulaja David Draiman sanoi, että Ten Thousand Fists "näyttää yhdistävän The Sicknessin raakuutta ja synkkyyttä sekä Believen melodisuutta ja monimutkaisuutta. Se on aggressiivisempi kuin edellinen levy ja ajoittain jopa ensimmäistä aggressiivisempi. Albumi sisältää sanoituksia helvettiin joutuvista sotilaista. Draiman sanoi, että laulu "Guarded" kertoo hänen suojautumisestaan muilta ihmisiltä. Hän sanoi, että laulu "kuvastaa miten elämän valinnat pakottavat ihmiset tekemään asioita - sinun täytyy pysyä tietyllä tasolla suojattuna." Draiman sanoi, että kappale "Ten Thousand Fists" on tarkoitettu kuvaamaan "vahvuutta, yhtenäisyyttä, voimaa ja iloisuutta, jonka voi tuntea käymällä kokemassa sen yhdessä näytöksistämme." Draiman jatkoi sanomalla: "Yksi mielihetkistäni on se, kun minulla on mahdollisuus pyytää ihmisiä nostamaan nyrkkinsä ilmaan ja näen ainakin kymmenen tuhatta nostettua nyrkkiä, ellei enemmän."

Poliittinen sisältö Muokkaa

Yhtyeen jäsenien mukaan he eivät olleet tehneet albumia poliittisissa tarkoituksissa, mutta se oli kuitenkin yhtyeen tähän asti poliittisin albumi. David Draimanin sanoitukset kappaleeseen "Ten Thousand Fists" kuvailevat hänen tunteitaan Yhdysvaltain silloista presidenttiä George W. Bushia kohtaan. Lisäksi albumilla oli myös monia muita sota- tai sodanvastaisteeman kappaleita, esimerkiksi "Deify", jonka intro sisältää äänileikkeitä, joissa Bush kehottaa kansakuntaa eteenpäin sodassa, joka lomitettiin henkilön omien poliittisten ajatusten kanssa. "Land of Confusion" -singlen musiikkivideossa suuryritykset ja kapitalismi kuvataan korruptoituneena natsityylisenä armeijana, jonka bändin maskotti The Guyn johtamat joukot kukistavat.

Vastaanotto Muokkaa

Ammattilaisten arviot Muokkaa

Ten Thousand Fists sai enimmäkseen positiivista palautetta kriitikoilta, ja arvostelusivusto Metacriticillä sen pisteet ovat 59%, joka perustuu seitsemään arviointiin. Allmusicin arvostelija Johnny Loftus antoi albumista enimmäkseen hyvää palautetta, mutta viitaten albumin soundiin, kappale "Ten Thousand Fists alkoi kuulostaa loppua kohden melko samanlaiselta." Village Voicesin arvostelija Phil Freeman antoi albumista myös positiivista palautetta. "Kitaristi ja rumpali ovat samaa joukkuetta, ja basisti taitavasti tukee kitarasooloja, jotka ovat tervetullut lisä bändin soundiin. Kuuntele "Land of Confusion", ja sinulla on paras metallijulkaisu sitten Judas Priestin Angel of Retributionin." New Musical Express antoi arvosteluksi vain 1/10 ja kuvaili sitä "epäselväksi raivoamiseksi" ja "Tuskin löydät mitään yhtä halveksittavaa tänä vuonna."

Kappalelista Muokkaa

  1. "Ten Thousand Fists"
  2. "Just Stop"
  3. "Guarded"
  4. "Deify"
  5. "Stricken"
  6. "I'm Alive"
  7. "Sons of Plunder"
  8. "Overburdened"
  9. "Decadence"
  10. "Forgiven"
  11. "Land of Confusion"
  12. "Sacred Lie"
  13. "Pain Redefined"
  14. "Avarice"

Singlet Muokkaa

Kokoonpano Muokkaa

Tuotantoryhmä Muokkaa

  • Johnny K - tuottaja
  • Ben Grosse - miksaaja
  • Ted Jensen - mastering
  • Matt Taylor - taide
  • Ellen Wakayama - taide
  • Greg Capullo - taide
  • Todd McFarlane - taide
  • Clay Patrick McBridge - kuvaukset

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki