FANDOM

Power metal on metallimusiikin tyylisuuntaus, jonka tunnusmerkkejä ovat (lähes aina) kovaa ja korkealta laulava miesvokalisti, nopea tempo, usein kahden bassorummun "tuplabasarikomppi" (yleensä myös tuplabasarin tahtiin sahatut riffit) ja runsaat melodiat. Usein tiluttamalla soitetut kitarasoolot ovat yleensä nopeita ja vaativia. Sanoitukset käsittelevät usein joko fantasiamaailmoja tai erilaisia taisteluja, mutta power metal -sanoituksia tehdään myös arkipäiväisemmistä ja epämääräisemmistä aiheista.

Power metal syntyi Länsi-Saksassa 1980-luvun alkupuoliskolla, mutta jo Rainbow-yhtyeen 1976 ilmestynyt Rising-albumi sisälsi jo joitain power metalille tyypillisiä elementtejä kansitaidetta myöten. Ensimmäiset power metal -yhtyeet muistuttivat lähinnä speed metalin kevyempää suuntausta. Ensimmäisiä power metal -yhtyeitä olivat Helloween, Iron Angel, Rage ja Running Wild.

Power metal on vahvasti eurooppalainen tyylisuunta. Yhtyeitä tulee eniten Suomesta, Ruotsista ja ennen kaikkea Saksasta. Vaikka 1980-luvulla sellaiset nimet, kuten Dio tai Manowar tapailivat sanoituksissaan hyvinkin tyypillisiä power metal -kulkuja, ensimmäisiä merkittäviä power-yhtyeitä olivat juuri saksalaiset Helloween ja Blind Guardian sekä suomalainen Stratovarius, jotka ovat koossa vielä tänä päivänäkin. 90-luvulla power metal alkoi kehittyä suuremmaksi tyylisuunnaksi, mutta vasta viime vuosina se on levinnyt laajalti ja kasvattanut suosiotaan metallimusiikin eri lajien keskellä.

Power metalin suurimmat markkina-alueet ovat Euroopassa, Etelä-Amerikassa ja ennen kaikkea Japanissa. Japanista ei tule tunnettuja yhtyeitä, mutta varsinkin suomalaiset yhtyeet menestyvät siellä, Stratovariuksen Twilight Time oli Japaniin maahantuotujen levyjen top10-listalla 5 kuukautta, ja nimettiin vuoden ulkomaalaiseksi levyksi. Yhdysvalloissa power metal ei ole suosittua, eikä sieltä juuri tule alan kokoonpanoja. Jo mainittu Blind Guardian on ehkäpä suosituin power-yhtye Atlantin takana.

Tyypilliseen power metal -kokoonpanoon kuuluu vokalisti, rumpali, basisti ja yksi tai kaksi kitaristia sekä kosketinsoittaja.

Power metal -yhtyeitä Muokkaa

  • Australia: Vanishing Point, Black Majesty
  • Britannia: DragonForce, Power Quest, Angtoria
  • Brasilia: Angra, Shaman, Hibria
  • Espanja: Dark Moor, Tierra Santa
  • Italia: Fairy Path, Labyrinth, Luca Turilli, Rhapsody of Fire, Secret Sphere, Vision Divine, Wyvern, Thy Majestie, Dragonhammer, Highlord, Derdian, Trick Or Treat, White Skull, Kaledon
  • Japani: Concerto Moon, Galneryus
  • Norja: Highland Glory
  • Kreikka: Firewind
  • Ranska: Heavenly, Adagio, Fairyland
  • Ruotsi: Sabaton, Hammerfall, Steel Attack, Therion, Nocturnal Rites, Lost Horizon, Axenstar, Persuader, Dragonland, Dream Evil, Falconer, Narnia
  • Saksa: Blind Guardian, Edguy, Freedom Call, Gamma Ray, Helloween, Iron Savior, Primal Fear, Brainstorm, Masterplan, Symphorce, At Vance, Rage, Axxis, Silent Force,
  • Suomi: Wingdom, Dreamtale, Sonata Arctica, Stratovarius, Thunderstone, Twilight Guardians, Celesty, Sentiment, Excalion, Twilightning,Heavy Metal Perse, Guardians of mankind
  • Puola: PRIVATEER
  • Turkki: Pentagram
  • Unkari: DemonLord
  • Yhdysvallat: Iced Earth, Kamelot, Symphony X, Avian, Cellador, Virgin Steele, Manowar, Jag Panzer

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki