FANDOM

Metallica on amerikkalainen heavy metal -yhtye, joka perustettiin Californian Los Angelesissa vuonna 1981.

Bändi perustettiin, kun James Hetfield vastasi rumpali Lars Ulrichin jättämään mainokseen paikallislehdessä. Nykyiseen kokoonpanoon kuuluu Hetfieldin ja Ulrichin lisäksi myös pitkäaikainen soolokitaristi Kirk Hammett (liittynyt vuonna 1983) ja basisti Robert Trujillo. Bändin entisiin jäseniin kuuluu entinen soolokitaristi Dave Mustaine, joka myöhemmin perusti Megadeth-bändin, ja basistit Ron McGovney, Cliff Burton ja Jason Newsted. Bändi on ollut myös pitkäaikaisessa yhteistyössä tuottaja Bob Rockin kanssa, joka tuotti kaikki yhtyeen albumit vuosina 1990-2003 ja toimi väliaikaisena basistina Newstedin lähdön ja Trujillon liittymisen välissä.

Metallican varhainen tuotanto sisälsi nopeita tempoja, instrumentaaleja osia ja agressiivista musikaalisuutta, joiden ansiosta bändi pääsi Trash metalin "neljän suuren" joukkoon yhdessä Megadethin, Anthraxin ja Slayerin kanssa. Metallica saavutti vahvan fanituen musiikkiyhteisössä ja kriitikkojen ylistyksen, muun muassa yhtyeen kolmatta albumia Master of Puppets (1986) kuvattiin maailman vaikutusvaltaisimmaksi "raskaan" trash metallin albumiksi. Metallica saavutti merkittävää kaupallista menestystä viidennellä albumillaan, jonka nimi oli myös Metallica. Albumi debytoi Billboard 200 -listan kärjessä. Tästä julkaisusta alkaen yhtye on laajentanut musiikillista suuntaustaan vetoamaan suurempaan yleisöön.

Vuonna 2000 Metallica oli yksi yhtyeistä, jotka haastoivat Napsterin oikeuteen bändien tekijänoikeuslailla suojatun materiaalin jakamisesta ilman yhtyeiden lupaa. Ratkaisuun päästiin, ja Napsterista tuli maksullinen palvelu. Huolimatta debyytistään Billboard 200:n kärjessä, monet fanit vierastivat St. Anger -albumia, poikkeuksena kuitenkin kitarasoolot ja "teräkseltä kuulostava" virvelirumpu. Some Kind of Monster -niminen elokuva dokumentoi St. Angerin nauhoittamista ja bändin sisäisiä jännitteitä tänä aikana.

Metallica on julkaissut yhdeksän studioalbumia, kolme live-albumia, 24 musiikkivideota ja 45 singleä. Yhtye on voittanut yhdeksän Grammy Award -palkintoa, ja viisi sen perättäistä albumia debytoi Billboard 200:n kärjessä tehden Metallicasta ensimmäisen yhtyeen, joka ylsi tähän saavutukseen, tosin myöhemmin Dave Matthews Band ylsi samaan. Bändin nimikkoalbumi Metallica myi yli 15 miljoonaa kappaletta Yhdysvalloissa ja yli 22 miljoonaa kappaletta maailmanlaajuisesti tehden siitä USA:n 25. myydyimmän albumin. Joulukuussa 2009 siitä tuli SoundScanin aikakauden parhaiten myynyt albumi. Yhtye on myynyt maailmanlaajuisesti yli 100 miljoonaa albumia uusimman albumin Death Magnetic julkaisuun asti. Vuonna 2009 yhtye oli neljänneksi parhaiten myynyt artisti siitä lähtien, kun SoundScan alkoi seurata myyntiä 25. toukokuuta 1991, ja on myynyt yksistään Yhdysvalloissa yli 50 miljoonaa albumia. Yhtye valmistelee parhaillaan uutta albumia.

Jäsenet Muokkaa

Nykyiset Muokkaa

Entiset Muokkaa

Diskografia Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki