FANDOM

Asylum

Albumin kansikuva.

Asylum on amerikkalaisen heavy metal -yhtye Disturbedin viides studioalbumi. Musiikki sai inspiraatiota laulaja David Draimanin elämästä. Asylumin oli tarkoitus ottaa uutta suuntaa bändin musiikissa säilyttäen samalla vanhojen albumien tyylin. Albumi julkaistiin 31. elokuuta 2010 Reprise Recordsin kautta. Albumin tueksi järjestetty kiertue Asylum Tour käynnistyi myöhään elokuussa.

Asylum debytoi Billboard 200 -listan kärjessä ja Nielsen Soundscanin mukaan noin 197 000 kopiota. Albumi oli yhtyeen neljäs perättäinen debyytti listalla. Tähän on aiemmin pystynyt ainoastaan metalliyhtye Metallica sekä Rock/Jam-yhtye Dave Matthews Band. 31. maaliskuuta 2011 albumi myi kultaa Yhdysvalloissa.

Valmistaminen Muokkaa

Alkuvaiheet Muokkaa

Marraskuun 2008 haastattelussa yhtyeen laulaja David Draiman kertoi lyhyesti viidennestä studioalbumista. Hänen mukaansa albumista oli tulossa yhtä synkkä kuin heidän edellinen albuminsa Indestructible, ellei synkempi. Aikaisemman John Moyerin ja Mike Wengrenin haastattelun mukaan ottaen huomioon Draimanin tunteet viime vuosilta, albumista on tulossa aggressiivinen, vihainen ja "kovaiskuinen", mutta samalla tavalla musiikillinen kuin toinen studioalbumi Believe. Wengren myös sanoi, että uusi albumi julkaistaan kesällä 2010.

Heinäkuussa 2009 FaceCulturen haastattelussa Draiman kertoi lisää uudesta tekeillä olevasta albumista. "Pari Dannyn kirjoittamista riffeistä on todella ällistyttäviä. Ne ovat kuitenkin vielä vähän kesken. Edes kaksi kolmannesta ei ole vielä valmiina." Myöhemmin albumin nimeksi vahvistettiin Asylum.

Nauhoittaminen ja tuotanto Muokkaa

Albumin laulujen sanoittaminen alkoi loppuvuodesta 2009. 8. helmikuuta 2010 ilmoitettiin, että bändi oli saapunut studioon Chicagossa Illinoisissa aloittaakseen viidennen studioalbuminsa nauhoittamisen. Kitaristi Dan Donegan sanoi, että albumia varten oli kirjoitettu noin 15-18 kappaletta, lopulta niitä nauhoitettiin 17. 20. huhtikuuta 2010, noin kahden kuukauden kuluttua saapumisestaan, yhtye oli saanut albumin nauhoitettua ja oli valmis siirtymään Los Angelesiin Californiaan miksaamaan kappaleet. Kuten edellisenkin albumin Indestructiblen kohdalla, yhtye ilmoitti tuottaneensa Asylumin itse.

Tyyli ja lyyriset teemat Muokkaa

Yhtyeen laulaja David Draiman kertoi aiemmassa haastattelussa haluavansa Asylumin olevan lyyrisesti synkempi albumi kuin Indestructible, ja albumin teemoja inspiroivat viimeaikaiset tapahtumat hänen elämässään. Draiman kuvaili albumia "yhä tunnistettavaksi Disturbediksi, mutta se osoittaa myös kypsymisen merkkejä. Mielestämme tämä on suurimpia töitä, joita olemme koonneet yhteen. Se varmasti menee myös tutuille alueille, mutta siinä on myös uudentasoista tarkkuutta ja taitoa." Lyyrisesti Draiman kommentoi albumia: "Teemat vaihtelevat hyvin henkilökohtaisista ja sisäänpäin suuntautuneista poliittisiin ja provosoiviin." Music Vicen haastattelussa Dan Donegan sanoi: "Emme todellakaan yritä heiluttaa albumilla mitään lippua, kaikki mitä haluamme, on lisätä hieman tietoisuutta asioista. Jos se saa sinut ajattelemaan asioita hetken ja muuttamaan joitain pieniä asioita elämässäsi, niin hyvä niin."

Albumin ensimmäinen virallinen single "Another Way to Die" kertoo ilmaston lämpenemisen tunnustamisesta. Nimikkokappaleella on kaksi merkitystä: sekä kuvaus henkilöstä, joka menettää rakkaansa että kuvaus mielisairaalasta, joka ajaa ihmiset hulluiksi ja on samalla mukava paikka. Ensimmäinen albumin kappale "Remnants" on instrumentaali. Se oli alunperin tarkoitus yhdistää "Asylum"-kappaleen kanssa tehden tästä näin 7.30 pitkän raidan, mutta kappale jaettiin kahteen osaan ajatellen mahdollisia radioesiintymisiä. "Serpentine" on laulu, jonka oli tarkoitus olla "eteerinen ja pelottava", paholaismaisesta naisesta joka "käyttää seksuaalisuuttaan saalistaessaan miesten heikkouksia." Samassa haastattelussa Draiman huomautti joidenkin kappaleiden teknisistä näkökohdista, joissa hän laulaa yhdessä Wengrenin, Doneganin ja Moyerin kanssa samaan aikaan, kuvaten tätä "jengilauluksi". Draiman vertasi albumia Gladiator-elokuvaan: "Voiton hetkiä, tappion hetkiä... taistelua... mystiikkaa..." "The Animal" kertoo henkilöstä, joka muuttuu täydenkuun vaikutuksesta ihmissudeksi, saaden inspiraatiota vuoden 2010 elokuvasta The Wolfman. "The Infection" on jälleen yksi Draimanin ihmissuhteista kertova laulu, joka kertoo masennuksesta eron jälkeen käsitellen sitä ikään kuin infektiona, jonain joka "syö sinut sisältä päin." Laulussa oli kuvailtu olevan nopea kitarariffi yhdistettynä melodiseen lauluun ja järjestäytyneen soolojakson.

"Crucified" kertoo Draimanin hajonneesta suhteesta ja sen aiheuttamasta epätoivosta. B-puolen kappale "Old Friend" kertoo Dexter-televisiosarjan päähahmosta, jolla ei ole tunteita kutsuen pimeää puoltaan "Pimeäksi matkustajaksi", joka opettaa hänelle "Koodin", jonka avulla hän voi kanavoida väkivaltaisia kehotuksiaan ihmisille, jotka ansaitsisivat kuolla, kutsuen kuolemaa vanhaksi ystäväkseen. Kappale "Never Again" kertoo natsien holokaustista toisen maailmansodan aikana. Kappale "My Child" kertoi Draimanin saatua entisen tyttöystävänsä raskaaksi, mutta tyttö koki keskenmenon ja ja menetti lapsen ensimmäisellä raskauskolmanneksella. "Innocence" kertoo "korruptoituneista asianajajista ja rikollisista, joita he olivat valinneet puolustavansa'" Kappale "Sacrifice" kertoo siitä, kuinka ihmisillä tuntuu olevan kaksi puolta, valoisa ja pimeä puoli. Inspiraationa toimi Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde.

Kahdesta muustakin B-puolen kappaleesta on ollut puhetta. Metal Hammer -aikakauslehden heinäkuun 2010 numerossa Dan Donegan kertoi: "Siinä on kappale Länsi-Memphisin kolmikosta, jotka tulivat tästä Raamattuvyöhykkeen kaupungista, ja jotka todettiin syyllisiksi murhaan vain siksi, että he pukeutuivat mustiin ja kuuntelivat heavy metallia, ilman näyttöä siis." Toinen B-puolen kappale "Mine" mainittiin myös.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki